Brugerbestyrelsen
Den samlede brugerbestyrelse består af 6 brugervalgte samt 1. suppleant og 2. suppleant.
- Ingolf Mathiesen, Formand
- Søren Gry, Næstformand
- Esther Mogensen
- Lise Bylow
- Marianne Christensen
- Peter Lunde
- Ole Løndal , Repræsentant for de frivillige foreninger
- Lisa Rydendahl, Repræsentant fra Seniorrådet
- Morten s. Jørgensen, Politisk udpeget (C)
- Birgit Skytte, Politisk udpeget (C)
- Svend- Erik Vogt, Politisk udpeget (A)
Du kan sende en mail til brugerbestyrelsens medlemmer på mail: brugerbestyrelsen@gmail.com
Brugerbestyrelsens opgaver:
Brugerbestyrelsens hovedopgave er at repræsentere brugernes interesser i sager eller forhold, som vedrører Korsagergårds fællesskab.
Brugerbestyrelsen skal administrere og bevilge penge fra aktivitetspuljen ud fra brugernes indkomne ansøgninger, hvor både aktivitetsgrupper, enkeltpersoner og frivillige organisationer på Korsagergård kan søge penge til aktiviteter.
Bestyrelsen skal også tage stilling til indkomne forslag og indstillinger fra brugerne til større arrangementer og investeringer, fordeling af lokaler til aktiviteter og generel fremtidsplanlægning.
Derudover skal den være med til at sætte fokus på Korsagergårds miljø, brugernes trivsel og den almindelige hverdag.
Møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset Korsagergård, torsdag den 26.1. kl. 10-12.
Mødet blev holdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Deltagere: Ingolf Mathiesen, Søren Gry, Lise Bylow, Peter Lunde, Ole Løndal, Svend-Erik Vogt, Lisa Rydendahl, Birgit Skytte, Marianne Christensen, Esther Mogensen, Morten Schou og Simone Paevatalu (referent).
- Dagsorden godkendt
- Referat fra 24. november 2022 godkendt. Vedrørende bemærkning fra
sidste møde omkring indblik i, om det nytter noget at spare på strøm og
varme henviste Simone til indlæg i Vallensbæk Nu fra december 2022,
side 7, at man har registreret et fald i varmeforbruget i kommunens
bygninger fra 17. oktober-17. november i forhold til året før, nogle
steder helt op til 55%.
- Regnskab for aktivitetspuljen 2022 blev uddelt på mødet og taget til
efterretning. Der er stadig mange penge i aktivitetspuljen akkumuleret
bl.a. grundet Corona
- Kort om valg til brugerbestyrelsen 2023: Ingolf, Esther og Peter er på
valg. Der har rettidigt ifølge vedtægterne været informeret om valget i Vallensbæk Nu samt seniorhusets nyhedsbrev. Der er opstillingsfrist den 14.2. Det meddeles i nyhedsbrevet fra Seniorhuset den 17.2. hvem de opstillede kandidater er. Simone er mødeleder på årsmødet. Vi følger proceduren ifølge vedtægterne.
- Status og nyt fra Seniorhuset: Der arbejdes på i løbet af foråret at kigge
på madbudgettet i Seniorhuset for at, se om priserne bør justeres.
Ligeledes kigges på udgifter til kaffe sat i forhold til ressourceforbrug til
print samt salg og bogføring af kaffekuponer. Brugerbestyrelsen bakker
op omkring gratis kaffe fremadrettet. Det er et imødekommende signal, at man altid kan komme i Seniorhuset og få en varm kop kaffe, som man
allerede kan i fx Kultur-og Borgerhuset. Der skal drøftes videre omkring,
hvor i huset der må drikkes kaffe, for at udgå, at kaffedrikning kan være
til gene for aktiviteterne i huset.
Simone har afholdt møde med krolfgruppen der fremadrettet vil fungere
økonomisk på lige fod med andre grupper i huset, da fremadrettede
udgifter kun vil være til vedligehold. Der gøres reklame i nyhedsbrevet
samt ved besøg af nye brugere, for at få flere til at være med til krolf.
Medarbejderne i Seniorhuset har været på en vellykket teambuilding dag
på Arken og arbejdede bla. med temaerne; mere synliggørelse af
brugerbestyrelsens arbejde samt inklusion af nye brugere i Seniorhuset.
- Drøftelse omkring alkoholpolitik i Seniorhuset: Bestyrelsen beslutter, at
der af sikkerhedsmæssige årsager ikke må indtages alkoholiske drikke
ved produktion i køkkenet.
Når Torben sælger øl og vand i huset ved fx julefrokost og hvis der er et
overskud, kommer det husets brugere til gode. Det er altså ikke Torbens
private kasse men en frivillig/brugeropgave han har taget på sig. Dette
bør italesættes på næste brugermøde i, for at undgå misforståelser.
- Vallensbæk Kommunes udviklingsstrategi 2022-2025. Der er udarbejdet plancher over de fem temaer i strategien. Vi hænger dem op i salen, så budskabet på den måde kan bringes til brugerne i Seniorhuset. Seniorhuset er specifikt nævnt i strategien. I Seniorhuset arbejder vi især med temaerne, livskvalitet – i et godt og sundt liv samt Fællesskaber på tværs
- Ansøgninger til aktivitetspuljen. Ansøgning fra studiegruppen til transport til Grundtvigs Kirke bevilges. Ansøgning til ekstern underviser i crepepapirblomster bevilges. Marianne undersøger, om underviser kan undervise ad flere omgange, hvis der er stor tilslutning til aktiviteten og der derfor ikke er plads til alle på 1. hold.
- Aflåsning af værksted i kælder under fx frokosten v/Peter. På vegne af et par brugere af værkstedet i kælderen ytrer Peter bekymring for, at der er nogle som lusker rundt samt at der skulle være forsvundet noget værktøj fra kælderen under frokosten. Der foreslås derfor aflåsning af kælder under frokost. Simone undersøger omfanget af problemet med brugerne af værkstedet, inden vi går videre med en aflåsningsløsning.
- Næste møde 23.2.; konstituering af nyvalgt bestyrelse kl. 10. De
udpegede medlemmer møder kl. 10.30.
- Eventuelt: Dato for salg af billetter til sensommerrejsen til september
meldes ud i løbet af marts måned.
Som følge af lovkrav vil der i år 2024 bliver etableret P-plads med oplader til elbil ved Korsagergård.
Ved fremvisning af huset for nye brugere skal vi (fortsat) huske at informere om brugerbestyrelsen og dens arbejde i huset. Brugerbestyrelsen skal også huske at være gode ambassadører ved at tage i mod nye brugere, så de føler sig velkomne.
Peter foreslår et linedance arrangement i Seniorhuset, dette syntes resten af gruppen var en god ide.
Der er brugere som ikke kommer i Seniorhuset i øjeblikket, da de fryser specielt i stuerne grundet temperaturen på de 19 grader.
Personalet ønsker at afholde en forårsfest på gården og håber, at bestyrelsen har lyst til at være med til at planlægge.
Ønsker til hjælp fra Vej og Park til vedligehold af udearealer ved Korsagergård sendes inden 15. 2. til Simone, som koordinerer
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset, torsdag den 23.2. kl. 10-12.
Mødet blev afholdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Den brugervalgte bestyrelse; Ingolf Mathiesen, Peter Lunde, Esther Mogensen, Søren Gry, Marianne Christensen og Lise Bylow mødtes kl. 10 og den samlede bestyrelse fra kl. 10.30 hvor Birgit Skytte, Svend-Erik Vogt, Ole Løndal, Lisa Rydendahl også deltog. Afbud fra Morten Schou
- Den nyvalgte bestyrelse konstituerede sig således: Ingolf Mathiesen formand og Søren Gry næstformand. De to er også medlemmer af Aktivitetsudvalget i år 2023. Der blev drøftet ønske om mulighed for, at man kan stille op til en suppleant-plads i bestyrelsen på selve valgdagen. Dette kræver en vedtægtsændring som skal godkendes i kommunalbestyrelsen. Der er muligvis andre punkter, som ønskes ændret i vedtægterne. På næste møde har vi vedtægtsændring på dagsorden og bestyrelsen forbereder derfor til næste gang hver især evt. ønsker til ændring af vedtægterne.
- Dagsorden godkendt
- Referat fra 26. 1. blev godkendt med opfølgning på, at alkoholpolitik omkring ingen indtag af alkoholiske drikke under produktion i køkkenet i Seniorhuset ligeledes skal være gældende på værkstedet i kælderen grundet farlige maskiner og værktøj. Vedrørende evt. aflåsning af værksted i kælderen under frokosten, har Simone talt med to af de flittigste brugere af værkstedet. Omfanget er pt ikke så stort af forsvundne sager samt ”snusen rundt” i frokostpausen på værkstedet. Vi har fokus på at holde øje, men gør pt ikke noget tiltag iforhold til aflåsning af dør. Peter har lavet research omkring linedance og det er desværre vanskeligt at finde instruktører i øjeblikket. Derfor bliver et linedancearrangement ikke aktuelt i den nærmeste fremtid.
- Status på regnskab. Vi venter med status på månedsregnskab til næste møde, da vi mangler de reelle tal for at kunne afslutte januar måneds regnskab. Fremadrettet arbejdes der på at udarbejde et mere overskueligt regnskab. Der mangler stadig indkøb af de sidste stole til kreaværkstedet, som der er
bevilget midler til. Ønskes der yderligere nye stole til andre aktiviteter i huset må de enkelte brugergrupper melde ind.
- Status fra Seniorhuset; (Dette ønskes som fast punkt fremadrettet på dagsorden)
Personalet i Seniorhuset arbejder på at igangsætte Førstehjælpskursus i løbet af foråret for både ansatte samt for de brugere, som ønsker et kursus.
Brugerbestyrelsen drøftede indstilling frivillighedspris, som uddeles ved frivillighedsfesten i kommunen den 25.5. Simone og Ingolf går videre med det og sørger for at indstille. Den årlige åletur til Bakken blev drøftet. Simone stillede spørgsmål til formålet med turen, hvorfor tager man ud til en lukket Bakken og er tiden løbet fra ålespisning? Peter, Svend Erik og Simone sætter sig sammen og arbejder med en nytænkning af turen. ,Simone ønsker bestyrelsen mere synlig ved brugermøderne for fremadrettet at skabe mere opmærksomhed på bestyrelsens vigtige arbejde. Der var enighed om, at afholde næste brugermøde den 21.3. punkter på dagsorden er indtil videre forårsfest og sommeråbent. Vedrørende forårsfest ønsker bestyrelse at det afholdes i løbet af juni måned af hensyn til vejret og mulighed for at kunne være udenfor. Festen foreslås som en sæsonafslutning i Seniorhuset inden sommerferien. Lise understreger, at det skal være en samlet fest og ikke spredt for meget rundt på matriklen. Simone indkalder til møde i en forberedelsesgruppe sammen med personalet samt Ingolf og Lisa. Ole spørger Irene Galsgaard om hun også vil være med i gruppen
Vi vil gerne holde fast i sommeråbent i ugerne 26-32 to dage om ugen. Personalet kan ikke dække ind i uge 29 og 30. Ingolf og Helle tager derfor uge 29 og Peter og Lisa uge 30.
- Der er ansøgning fra Den Gode Kammerat på tilskud til tur til Holmen, Bestyrelsen bevilger det søgte beløb på 2750,- kr. til dækning af entré inklusiv guidet tur for 10 deltagere. Transport og forplejning står gruppen selv for.
- Brugerbestyrelsesmødet i april rykkes til den 20.4. da Simone skal på Lederforum den 27.4.
- Næste møde den 30. 3. flyttes til den 23.3. da hele 4 medlemmer allerede ved på nuværende tidspunkt, at de er forhindrede i at deltage på den oprindelige dato.
- Eventuelt: Der er endnu ikke fastsat dato for den bevilgede tur for Studiegruppen til Grundtvigs Kirke.
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset, torsdag den 23.3. kl. 10-12.
Mødet blev afholdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Deltagere: Ingolf Mathiesen, Søren Gry, Peter Lunde, Marianne Christensen, Esther Mogensen, Lise Bylow, Svend Erik Vogt, Lisa Rydendahl, Ole Løndal og Simone Paevatalu (referent)
Afbud fra Morten Schou og Birgit Skytte
- Dagsorden godkendt
- Referat fra 23. 2. godkendt
- Status på regnskab for aktivitetspuljen. Regnskab blev uddelt på mødet. Der var generel forståelse for, at det akkumulerede overskud på aktivitetspuljen fra 2023 er blevet inddraget bortset fra 3% som er blevet overført til i år sammen med det budgetterede tilskud på 124.000. Der er optimisme omkring det beløb der er til rådighed i år 2023. Dog var der meget stor principiel frustration i gruppen omkring det, at indtægten fra julemarkedet ligeledes er blevet inddraget sammen med det fra sidste år inddragede overskud.
Der er stadig midler til indkøb af flere stole til kreaværkstedet. Der er delte meninger omkring indkøb af nye stole. Behovet for nye stole i huset skal undersøges på ny.
Der er sat en del midler af til symaskinereparation i år. Det er længe siden at maskinerne har fået service og de trænger til det nu.
Der overvejes i gruppen, om nye rør til keramikovnen bør købes inden de går stykker, så man ikke risikerer, at man på sigt ikke kan skaffe dem, fordi ovnene evt. udgår af produktion.
- Status fra Seniorhuset:
Der er kommet ønsker om hjælp fra Vej og Park til vedligehold udenfor på gården. Simone er i dialog omkring dette med John Sørensen.
Der er også kommet ønsker omkring anlægsopgaver. Da Seniorhuset er lejer på Korsagergård, skal disse ønsker formuleres som ansøgninger til forvaltningen, hvis bestyrelsen bliver enige om det på et senere bestyrelsesmøde.
Vi holder Sommerfest i Seniorhuset 1. juni kl. 12-16. med temaet picnic i det grønne.
Svend Erik og Peter refererede fra møde i Bakken-tur- gruppen. Peter og Svend Erik arbejder videre med en udflugt til en anden destination end Bakken, som er lukket i det tidsrum, vi plejer at afholde turen. Der kigges på et sted med god mad, ikke så langt fra Vallensbæk, så vi ikke skal køre hjem gennem byen i myldretidstrafik som fra Bakken og med noget interessant at besøge på vejen.
Bestyrelsen beslutter, at næste brugermøde i Seniorhuset afholdes den 30.5. kl. 13.15
- Forslag til ændring af vedtægter for Seniorhuset: Peter havde skriftligt forberedt ændringsforslag som blev uddelt på mødet. Simone indskriver Peters forslag med rødt i de gældende vedtægter. Er der andre som har tilføjelser, sendes de til Simone. Vedtægter med ændringsforslag udsendes med dagsorden til næste møde. Søren ønsker information omkring de udpegede medlemmer i bestyrelsen, ikke blot hvem de er, men også hvad de repræsenterer, og hvilke netværk de har i deres bagland, som kan komme samarbejde til gode i Seniorhuset.
- Åbenthus: Henrik har på Seniorhusets vegne booket Korsagergård den 10. og 11. november til åbent hus i år
- Inklusion af nye brugere i Seniorhuset: På grund af tidnød ved mødet i dag, udskydes punktet til næste møde
- Ansøgninger til Aktivitetspuljen:
Der bevilges 8.800 kr. til seniorrejsen i september til dækning af deltagelse af 2 medarbejdere på turen.
Der bevilges 5.000 kr. til Fiskegruppen til dækning af udgifter til kutter til 4 ture.
Der bevilges 2.500 kr. til underviser udefra samt op til 500 kr. i transportgodtgørelse til workshop i raku-brænding.
- Næste møde den 20. 4.
- Eventuelt:
Peter arbejder videre på at undersøge, om der er en ekstern aftager at strygerullen i kælderen. Hvis ikke det lykkes af finde en aftager, skal den kasseres.
Fremadrettet sættes dagsorden for bestyrelsesmøderne i Seniorhusets nyhedsbrev som et led i synliggørelse af bestyrelsens arbejde.
Krolfgruppen afholder fælles oprydning af Gammelgårdshave og krolfbanerne mandag den 27.3.
Svend Erik forslår, at vi indfører en ”klargøring af have og terrasseforårsdag” samt ”Forberedelse til vinter efterårsdag”, for at få lidt flere forskellige brugere til at deltage aktivt udenfor.
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset, torsdag den 20.4. kl. 10-12.
Mødet blev afholdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Tilstede: Ingolf Mathiesen, Lise Bylow, Lisa Rydendahl, Søren Gry, Esther Mogensen, Peter Lunde, Ole Løndal, Svend-Erik Vogt, Marianne Christensen og Simone Paevatalu (referent)
Afbud fra Birgit Skytte
- Udsendte dagsorden blev godkendt
- Referat fra 23.3. godkendt
- Status på regnskab for aktivitetspuljen blev uddelt på mødet og gennemgået. Indtægten fra julemarkedet sidste år er blevet tilbageført og figurerer nu i puljen for i år til stor lettelse i bestyrelsen. Der er tilfredshed i gruppen over Svend-Erik og Henrik Stjernholms ændringer i opsætningen af budget/regnskab, som gør regnskabet lettere at læse og giver et bedre overblik over midler i aktivitetspuljen.
- Status fra Seniorhuset:
Generationsmøder; den 4.5. holder vi planlægningsmøde omkring besøg fra 2. kl. fra Vallensbæk Skole den 8. juni. Der kommer invitation til planlægningsmødet i Seniorhusets elektroniske nyhedsbrev den 21.4. Bestyrelsen opfordrer til at informere de andre skoler også allerede nu, så de kan forberede at komme på besøg næste gang.
Mulighedskatalog: Bestyrelsen har ikke umiddelbart forslag til Mulighedskataloget i år, grundet den stramme økonomi lige nu i kommunen.
Klargøring af have/terrasse – dag bliver den 25.4. fra kl. 10. Så mange fra bestyrelsen som muligt kommer forbi. Man hjælper med det man kan. Vi sætter havemøbler frem og tjekker om nogle af dem har defekter eller bør kasseres.
Flytning af kassen samt to arbejdsstationer. Vi planlægger flytning af de to arbejdsstationer på 1. sal samt kassen til stueetagen inden sommer, grundet brandregulativ omkring trapperum og flugtvej, da den nuværende placering af de tre funktioner ikke er lovlig.
Strygerulle: Peter har gjort et ihærdigt forsøg på at forære den gamle strygerulle i kælderen væk, uden held. Så nu skiller vi os af med den, da den fylder op i kælderen.
- Status på sommerfest 1. juni:
Et forslag på brugermødet i marts pegede på trioen DeGodeGamle som underholdning ved sommerfesten. De er nu bookede til dagen. Camilla Vikkelsø har lavet et udkast til budget for pris pr kuvert på picnic kurvene til festen. Bestyrelsen blev enige om billetpris til festen på 40 kr. Denne pris dækker ikke hele kurvens råvarepris og vi kender endnu ikke det endelige deltagerantal. Så Brugerbestyrelsens tilskud til festen afstemmes i forhold til det endelig regnskab og dækker udgiften helt for musik og madvarer op til max 150 deltagere
- Forslag til ændring af vedtægter:
Ændringsforslag/tilføjelser fra Peter Lunde og Ingolf Mathiesen var sendt ud før mødet sammen med dagsorden. Forslagene blev drøftet til mødet. Vi har to år i træk desværre ikke haft brugere som stillede op til suppleantposten til bestyrelsen. Ændringsforslagene til vedtægterne handler primært om at sikre en fuld bestyrelse fremadrettet inkl. suppleanter. Inden vi sender ændringsforslag til kommunalbestyrelsen, sammenskriver Ingolf og Simone beslutningerne og sender til godkendelse i resten af bestyrelsen
- Inklusion af nye brugere i Seniorhuset:
Simone refererede om uheldige episoder fra huset, hvor nye ikke var taget godt i mod. Hvordan sikrer vi god inklusion og ikke eksklusion? Vi havde en god drøftelse om emnet i bestyrelsen, som er opmærksom på det. Der er forskel på kliker og fællesskaber. Små interne fællesskaber som er parate til at inkludere flere i gruppen er godt. Lukkede kliker er ikke godt. Bestyrelsen er ambassadører og er bevidste om det! Simone fortalte dog også fine historier fra nye brugere, med eksempler på god inklusion
Vi sætter fremadrettet ”status på fællesskaber” på dagsorden ved bestyrelsesmøderne under punkt ”status fra Seniorhuset”. Der er, som besluttet tidligere, gratis kaffe fra 1. maj i huset, som sættes frem til nydelse i stuerne om formiddagen. Vi håber, at det kan åbne op for samtaler over kaffen og nye fællesskaber.
- Ansøgninger til Aktivitetspuljen:
Der bevilges 4000,-kr til indkøb af ny væv inkl. stativ på baggrund af ansøgning fra vævegruppen.
- Næste møde den 25. 5. er sidste møde inden sommeråbent. Første møde efter sommeråbent er foreløbigt aftalt til den 31.8.
- Eventuelt:
Ønske fra bestyrelsen på lille folder med PR om Seniorhuset til uddeling ved fx pensionisternes julefest. Ønske fra bestyrelsen om rydning af krat bag jordovn. Simone kontakter Vej og Park for at høre om de kan hjælpe.
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset, torsdag den 25.5.´23 kl. 10-12.
Mødet blev afholdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Deltagere: Søren Gry, Ingolf Mathiesen, Marianne Christensen, Ole Løndal, Birgit Skytte, Svend-Erik Vogt, Lisa Rydendal, Peter Lunde og Simone Paevatalu (referent)
Afbud fra Morten Schou, Lisa Bylow og Esther Mogensen
- Dagsorden godkendt
- Referat fra 20.4. godkendt med bemærkning om, at drøftelsen af permanente bænke er afsluttet og at der ikke bliver opsat ikke-flytbare bænke i Korsagergårds have.
- Status på regnskab for aktivitetspuljen:
Status uddelt på mødet. Disponeret udgift til sommerfesten figurerer ikke i regnskab/budget i det udsendte og skal indsættes efterfølgende. Ingen yderligere bemærkninger
- Status fra Seniorhuset:
Generationsmøder; der blev afholdt planlægningsmøde 4. maj. med interesserede brugere i huset. 8. juni kommer 2b kl. 10-13.15 og besøger os i Seniorhuset. Simone renskriver planen og sender til de involverede
Infofolder; der ønskes fra bestyrelsen en lille info-folder/flyer om Seniorhuset til uddeling ved sociale arrangementer i kommunen. Ingolf udarbejder skitse på indhold og sender til Jan Pedersen, som kan stå for layout m.m.
Fællesskaber; Vognen i stuerne med kaffe og te kl. 10-11.30, som blev sat i værk fra 2. maj, er ikke så besøgt endnu. Nogle af formiddagsgymnastik holdene har dog taget den til sig og sidder nu efter endt gymnastik og hygger sig sammen med kaffe i stuen.
- Status på sommerfest 1. juni:
Der er styr på musik med trioen DeGodeGamle. Bestyrelsen foreslår fællessang når flaget hejses. Der udnævnes en bordformand ved hver kurv, som står for afrydning efter spisning. Torben har indkøbt øl og vand og sælger
drikkevarer på dagen under markisen: Vi mangler 3 personer til at hjælpe Torben undervejs. Simone byder velkommen når kurvene er på bordene. Derefter åbnes flasker med velkomstdrik inden sang og flaghejsning.
Hjælpere til at opsætte vores egne borde på plænen, bære kurve/kasser ud mangler samt til at tage imod billetter ved ankomst.
- Forslag til ændring af vedtægter.
Ændringsforslag til Seniorhusets vedtægter bearbejdet på mødet den 20.4. og efterfølgende renskrevet af Ingolf og Simone var blevet medsendt dagsorden inden mødet: Efter diskussion og afstemning blev der enighed om, at sende forslaget med ændringer til kommunalbestyrelsen.
- Udearealer ved Korsagergård – oprydning og opbevaring.
Vi havde en god oprydningsdag på udearealerne i slutningen af april, hvor der blev smidt ud, sat borde og stole på terrassen inklusiv aftørring. Arealet bag skuret bør ikke bruges til opbevaring. Der skal været ryddet bag skuret. Vi holder fast i en forårs- samt en efterårsoprydning. Begge dage annonceres i Seniorhusets nyhedsbrevet, så alle brugere får mulighed for at være med til at pege på egne sager som skal kasseres. Orangerigruppen inddrages også i de to oprydningsdage.
Mht. ønsker om bærbuske i haven, jf sidste møde, har vi fået et tilbud via Vej og Park, som bestyrelsen har fået tilsendt samt kommenteret på til Simone inden mødet i dag. Bestyrelsen beslutter, at vi ønsker det halve antal buske end foreslået i tilbuddet. Mht. udplantning rådføres med fagfolk hos Vej og Park i forhold til udplantning hvor og hvornår.
- Egenbetaling i brugerhuset i forbindelse med fx kreative aktiviteter:
Der har været henvendelser til personalet i Seniorhuset omkring retningslinjer på brugerbetaling og produktion af ting på diverse værksteder. Personalet ser det ikke som et umiddelbart problem men ønsker bestyrelsen medinddraget i drøftelsen. Tilbagemelding fra bestyrelsen er, at man generelt ikke kreerer ting i huset til videresalg udenfor huset, men til sig selv eller til salg ved vores julemarked. Ved evt. stor produktion ser vi på den enkelte sag. Værktøj ol. må ikke lånes med hjem og maskiner må ikke blokeres i længere tid, så andre brugere ikke kan komme til.
- Ansøgninger til Aktivitetspuljen:
Ansøgning om tur til Kjøge Miniby og videre til Korporalskroen, godkendes med bevilling til bus, entre og guide. Mad og drikke på kroen betales af deltagerne selv. 5 stemte for, 1 imod, 1 stemte blankt af de fremmødte.
- Næste møde er den 31. 8.
- Eventuelt:
Det er ærgerligt, at der ikke brygges øl mere i Seniorhuset. Det kræver at nogle har lyst til at arbejde med det igen, hvis det skal tages op igen. Søren, Marianne og Peter opfordrer til at henvise til dem, hvis der er nogle brugere som viser interesse for at gå i gang med det.
God sommer til alle!
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset,
torsdag den 31.8. 2023 kl. 10-12.
Mødet blev holdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Til stede: Ingolf Mathiesen, Søren Gry, Peter Lunde, Esther Mogensen, Marianne Christensen, Lisa Bylow, Ole Løndal, Lisa Rydendal, Svend-Erik Vogt, Birgit Skytte og Simone Paevatalu (referent)
Afbud fra Morten Schou Jørgensen
- Dagsorden blev godkendt med følgende bemærkninger: Punkt 12 flyttes op og behandles efter punkt 6. Punkt 9 har både Svend-Erik og Peter som afsender. Der er efter udsendelse af dagsorden indkommet en ekstra ansøgning til aktivitetspuljen. Så der er 4 ansøgninger på mødet i dag.
- Referat fra 25.5. godkendt uden bemærkninger
- Status på regnskab for aktivitetspuljen, status uddelt på mødet. Kommentarer: Der er muligvis afsat for få midler til fisketure resten af året. På bestyrelsesmødet i november gøres status på midler for resten af året. Gode ideer skal sættes i gang nu, hvis vi skal nå at bruge pengene i indeværende år.
- Status fra Seniorhuset: Stigningen på frokostprisen i Seniorhuset er blevet taget i mod med forståelse fra brugerne.
For at spare penge på det udfordrede budget har vi besluttet og fået lov til selv at istandsætte lokalet, som skal fungere som nyt kontor og kasse. Flere i bestyrelsen vil gerne give en hånd med til istandsættelsen. Vi laver en oversigt over opgaver, hvor det ville være kærkomment med assistance.
Bestyrelsen bakker op omkring tanker om generationsmøder med sårbare unge, hvor brugere og frivillige i Seniorhuset kan være med til at gøre en forskel for unge i Vallensbæk som er blevet ”ramt af livet”.
- Status på Seniorrejsen v/Ingolf: Rejsen er udsolgt, 60 personer med chauffør, stadig 8 på venteliste. Ingolf har været i Thy i sommerferien og set hotellet an samt mødt personalet og har dels reguleret i tiderne i programmet samt justeret priser.
- Opsummering fra brugermødet den 22.8. Der var et godt fremmøde hvor julemarked samt brug af overskud var på dagsorden. Brugere og frivillige har meldt sig på forskellige arbejdsgrupper til forberedelse af køkken samt afvikling på selve dagen, blandt andet en kreagruppe og en køkkengruppe. Der kom mange gode ideer frem på mødet til brug af midlerne som indtjenes i forbindelse med julemarkedet. Forslagene drøftes og besluttes af bestyrelsen.
- Drøftelse af julefrokost: Bestyrelsen drøftelse om vi skal købe maden ude fra, så de frivillige også kan deltage og hygge sig på dagen, eller om det fortsat skal være en frivilliggruppe som producerer. En mellemløsning kunne være at noget produceres i huset og noget bestilles udefra. De fleste bakkede op omkring (primært) at få leveret udefra. Peter, Svend-Erik og Søren drøfter videre. Der disponeres 10.000 til julefrokost.
- Drøftelse af formål med midler fra åbenthus og julemarked: v/ Svend-Erik og Peter. Der blev nedsat et udvalg til at indsamle ideer, herunder økonomien i de enkelte aktiviteter: Lisa, Marianne, Søren og Ingolf meldte sig. Udvalget inddrager de indkomne forslag fra brugermødet afholdt i august. Bestyrelsen beslutter, at der uddeles spise- og drikkekuponer til de frivillige på dagen (julemarkedet) . Morgenmad fredag og lørdag trækkes fra overskuddet fra julemarkedet.
- Drøftelse af brugerbestyrelsens midler (Aktivitetspuljen). Svend-Erik og Peter efterlyste en generel drøftelse og nedsættelse af udvalg. Bestyrelsen besluttede at udvalget nedsat under punkt 8 ligeledes arbejder med brug af aktivitetsmidlerne generelt og ikke kun i forbindelse med julemarkedet. I forlængelse af punkt 8 foreslås Vallensbæk Revyen som udflugt fælles. Ingolf undersøger muligheder omkring dette. Der bevilges 50 kr. per person fra aktivitetspuljen * Tjek fodnote på side 5
.
- Inklusion af nye brugere i Seniorhuset: Simone fortalte, at medarbejderne i Seniorhuset er i gang med at afprøve ny model for rundvisning i huset. Vi har mange nye til rundvisning men ønsker at flere af de nye kommer igen. Hidtil har det været brugere, som har vist rundt. Det har de gjort rigtig godt. Men mange brugere er kun i huset en dag om ugen. Det betyder, at en ny bruger fra en rundvisning ikke nødvendigvis møder et kendt ansigt anden gang brugeren træder ind ad døren. Derfor vil det fremover være en medarbejder, som er i huset mange dage om ugen, der viser rundt. Vi har også rykket tidspunktet til 10.15 for at slutte af med kaffe og opsamling i en stille stue i stedet for fra kl. 11 med frokost som afslutning i en stue, hvor der er larm fra spisning og mange som snakker. Simone var rundviser første gang i tirsdags og ved kaffen kom Marianne C samt Solveig (glas) og fortalte om at være bruger og svarede på spørgsmål. Det var en meget vellykket kombination. Solveig og Marianne gjorde det godt. Simone har fået lov til at ringe de nye brugere op efter 2-3 uger for at høre, om de er kommet godt ind i huset:
Bestyrelsen ønsker et gruppebillede af bestyrelsen hængt op i huset!
Peter informerede om kontakt fra Ældresagen, som ønsker samarbejde omkring en reparationscafé. Der er forskellige praktiske udfordringer omkring dette, fx hvor og hvornår skal det foregå? Peter har møde med ældresagen i løbet af september, hvor de besøger den Gode Kammerat, Peter vender tilbage til bestyrelsen, hvis ideen udvikler sig.
- Ingolf og Simone forslår mulighed for forhåndsgodkendelse op til en vis beløbsgrænse fra formand samt daglig leder ved ansøgninger til Aktivitetspuljen i perioden mellem sidste møde inden sommer og første møde efter sommer. Forslaget blev nedstemt. Der sættes mail rundt til hele gruppen, hvis der kommer ansøgninger i sommerperioden, som ikke kan vente til behandling på første møde efter sommeren.
- Ansøgninger til Aktivitetspuljen
Der bevilges til kørsel til Krolftur på 92 km med de kørselstakster der tidligere er blevet bevilget efter. I denne forbindelse understreges det, at ansøgninger skal være bestyrelsen i hænde og behandles på bestyrelsesmøde inden afvikling af aktiviteten. Bestyrelsen drøftede ligeledes om der skal justeres fremadrettet i hvilke kørselstakster, der bevilges efter
Der bevilges til honorar og kørselsudgifter til underviser ved
keramikkursus på baggrund af ansøgning fra Annette Grage.
Der bevilges yogablokke til ansøgning fra ny frivillig yogalærer i huset.
Der bevilges tilskud til spilletrøjer med Krolflogo på baggrund af ansøgning fra Krolfgruppen
- Næste møde den 28.9. kl. 10.15! Lise Bylow må melde afbud
- Eventuelt:
Fremtidige aktivitetsforslag; Fremstilling af egen fotobog v/Ingolf samt tur til diakonissestiftelsen.
Mosens dag den 10.9.: Ca 10 brugere og frivillige fra Seniorhuset deltager med bla. filt og snapsesmagning.
Ny folder: Ingolf og Henrik Stjernholm har udarbejdet en folder om Seniorhuset, som når at blive færdig til Mosens dag. Folderen kan fremadrettet uddeles ved fx Lions pensionistfest og pensionisterne julefest i Idrætscentret. Vi har også lavet en lille flyer med specifik info om åbenthus og julemarked, som kan uddeles ved Mosens Dag samt af brugere rundt i kommunen.
Stor ros til Peter og Svend-Erik for en vellykket og veltilrettelagt udflugt for brugerne til Korporalskroen og Kjøge Miniby. Fremadrettet indkræves betaling for maden på forhånd ved tilmelding til turen for at lette afregning på kroen/restauranten på dagen.
Havedag: Vi skal ved næste møde have planlagt efterårshavedag
* Nedenstående er kopieret fra mail fra Ingolf den 2.9. (fodnote fra punkt 9)
Jeg har efterfølgende talt med formanden Anette Strini Carl, som satte mig i forbindelse med den billetsansvarlige Merete Juul.
Med Merete Juul har jeg aftalt følgende:
”Vallensbæk Revyen 2023
Seniorhuset Korsagergård har reserveret 50 stk. teaterbilletter til
Vallensbæk Revyen 2023 på premieredagen
- tirsdag d. 31.10.2023 kl. 19.00 i Egholmskolens festsal.
Billetprisen er kr. 150,-, men da Seniorhuset giver et tilskud på kr. 50,- så kan billetter købes for kr. 100,- pr. stk. (kun til Vallensbæk borgere 60+).
Billetter købes i Seniorhuset fra tirsdag d. 12. september kl. 10.30. Billetsalget slutter når de reserverede 50 billetter er solgt, dog senest torsdag d. 21. september kl. 12.00.
Man har mulighed for at bestille en sandwich/salat til kr. 50.
Der er følgende muligheder:
Sandwich vegetar
Sandwich med roastbeef
Sandwich med skinke/ost
Sandwich med kylling/bacon
Salat med kylling
Salat uden kylling
Sandwich/salat skal bestilles og betales samtidig med køb af teaterbillet”.
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset, torsdag den 28.9. kl. 10.15-12.
Mødet blev holdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Deltagere: Ingolf Mathiesen, Ole Løndal, lisa Rydendahl, Søren Gry, Marianne Christensen, Peter Lunde, Esther Mogensen, Svend Erik Vogt og Simone Paevatalu (referent)
Afbud fra Lise Bylow og Birgit Skytte
- Dagsorden godkendt
- Referat fra 31.8. godkendt
- Status på regnskab for aktivitetspuljen: Status uddelt på mødet. Godkendt med bemærkning om, at kørselstilskud til Krolftur er justeret i uddelte regnskab, da ansøgningen var kørsel i to biler og derfor det dobbelte beløb end først antaget. Bestyrelsen diskuterede fremtidige takster for tilskud til kørsel. Bestyrelsen besluttede at fortsatte med den samme takst året ud og fra årsskiftet pr 1. januar 2024 vil taksten for tilskud til kørsel i egen bil til en seniorhus-aktivitet være 2 kr per kørt kilometer.
På vegne af bestyrelsen har Ingolf sendt brugerbestyrelsens høringssvar på budget 2024.
- Status fra Seniorhuset:
Stor tak fra seniorhusets personale til Marianne for maling af det nye kontor og til Svend-Erik for at pudse vinduer.
Det var en succes for huset at være med i Åbne Fællesskaber. Vi havde nye brugere til både trædrejning, filt og rundvisning. Tak til Brynhild, Lilly, Bente og Carsten som tog i mod de nye i vores udbudte aktiviteter
Vores nye info-foldere om Seniorhuset blev uddelt ved Mosens dag for første gang og uddeleles fremadrettet ved arrangementer i kommunen
Bestyrelsen beslutter at holde havedag den 1. november hvor haven ”pakkes væk” til vinteren og gøres klar til julemarked.
Bærbuske til haven er købt. Vi venter på at Vej og Park har overskud til at komme ud og plante dem.
- Status på åbent hus og julemarked. Tine og Simone tjekker op på status på kreagruppen. Camilla holder møde med Anna og Margit omkring forberedelse og produktion af mad og drikke på dagen. Der er styr på PR delen. Intet privat må sælges den dag vi har julemarked.
- Status på Seniorrejsen: Meget vellykket tur på alle måder med 57 pensionister til Thy – god mad, god stemning og spændende oplevelser. Tak til Ingolf for et stort arbejde både før, under og efter turen. Næste tur til efteråret 2024 vil gå til Skanderborg, Søhøjlandet
- Status på julefrokost: Det er stadig ikke på plads mht. til om maden skal produceres i huset eller købes udefra og om det skal afholdes over 1 eller 2 dage. Peter, Søren og Svend-Erik holder møde og har beslutning klar til næste brugerbestyrelsesmøde. Frokosten afholdes i uge 50
- Status fra ideudvalget omkring brug af årets restmidler fra Aktivitetspuljen. v/ Ingolf, Marianne, Lisa og Søren. Referat fra møde i udvalget udsendt med dagsorden. Referatet indeholder forslag til brug af restmidler samt forslag til brug af midler som kommer ind via salg på julemarkedet. Gruppens forslag godtages i resten af bestyrelsen og indarbejdes i budget/regnskab. Nisselys fra Vorupør til juleborde i december indkøbes via Seniorhuset.
- Inklusion af nye brugere i Seniorhuset: Den nye rundvisnings model for Seniorhuset med fokus på hvordan, vi får brugere til at komme igen efter 1. besøg, virker godt. Da inklusion er et meget vigtigt punkt for Seniorhusets fundament, bør det ligeledes være et fastpunkt på brugermøderne.
- Ansøgninger til Aktivitetspuljen:
Der bevilges midler til papirworkshop på baggrund af ansøgning fra Marianne. Der bevilges tilskud til juletur til Bosjø Kloster arrangeret og ansøgt af Solvejg og Marianne. bestyrelsen anmoder om at loftet hæves til 60 deltagere, for at fylde turen/bussen op.
- Næste møde den 26.10. kl. 10 – fotografering til fællesfoto at bestyrelsen, hvis alle er tilstede.
- Eventuelt:
Til orientering er ønske om ændring af Seniorhusets vedtægt godkendt i Kommunalbestyrelsen. Godkendelsen er sendt ud til bestyrelsen.
Alle 50 billetter til Vallensbæk revyen med tilskud fra aktivitetspuljen er udsolgt.
Der ønskes stadig fast belægning langs orangeri og højbed i Korsagergårds have. Ønskeseddel samt plan over hvor, det skal ligge med angivelse af areal samt evt forslag til belægning sendes til Simone, som derefter kontakter Vej og Park
Udgifter til nye krolftrøjer har været billigere end først beregnet, da behovet for antal har været mindre
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset, torsdag den 26.10. kl. 10-12.
Mødet blev afholdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Til stede: Ingolf Mathiesen, Lise Bylow, Marianne Christensen, Birgit Skytte, Lisa Rydendahl, Esther Mogensen, Søren Gry, Ole Løndal og Simone Paevatalu (referent)
Afbud fra Peter Lunde, Svend-Erik Vogt
- Dagsorden godkendt
- Referat fra 28.9. godkendt
- Fællesfoto kunne ikke lade sig gøre ved mødet, da vi manglede 3 medlemmer. Vi venter med fotografering til efter det kommende valg primo 2024.
- Regnskab for aktivitetspuljen, status uddelt på mødet. Bemærkninger: Vi holder endelig status over rest-midler for 2023 på vores møde i november, hvor julemarkedet er afholdt.
- Status fra Seniorhuset, v/Simone:
Husk havedagen 1. november, hvor vi gør udearealet klar til julemarked og pakker stole væk for vinteren.
Det fungerer godt med det nye kontor i stueetagen. Det er et dejligt lyst rum at arbejde i, og kassens nye placering forhindrer eventuel kødannelse ved trappe og elevator, som var en udfordring ved den tidligere placering.
- Status på åbent hus og julemarked:
Der er styr på køkken, det kreative, de åbne værksteder. Der bliver mange fine ting til salg år. Vi glæder os. Der bestilles frostpizza, som varmes til de hjælpere som bliver og hjælper med oprydning
- Status på julefrokost.
Peter og Svend-Erik var fraværende i dag, så Søren gjorde status på julefrokostgruppens vegne og fortalte, at der er max 48 pladser per dag, de to dage den 12. og den 14. december Kl. 12-15. Der forberedes den 11. 13. december. Noget produceres i køkkenet, noget købes færdigt. Peter har sendt besked til Simone omkring det, som skal bestilles færdig stegt. Billetter sælges fra den 1. november.
- Forberedelse af valg 2024:
Jan og Simone laver opslag til Vallensbæk Nu, som udkommer til december samt i januar nummeret i kalenderen. Den 27.2. 2024 afholdes valget. Information om valget sættes ligeledes i Seniorhusets nyhedsbrev samt på infotavle i foyer. Første bestyrelsesmøde efterfølgende er den 29. 2., hvor den nyvalgte bestyrelse konstituerer sig. Vi informerer løbende ved kommende frokoster i Seniorhuset om bestyrelsesarbejdet i håb om, at der er nogle af de nytilkomne brugere, som har lyst til at stille op til bestyrelsen.
- Inklusion af nye brugere i Seniorhuset:
Dette er et fast punkt på brugerbestyrelsens møder. Der var ikke bemærkninger til punktet i dag.
- Ansøgninger til Aktivitetspuljen:
Der er bevilget til rundvisning i Vridsløselille fængsel på baggrund af ansøgning fra Den gode kammerat. Denne beslutning om bevilling blev taget via mails internt i bestyrelsen ekstraordinært før dette møde
- Næste møde den 30.11. hvor et vigtigt punkt er, Status på aktivitetspuljen
- Eventuelt:
Birgit udtrykte tilfredshed over, at Ældresagen havde arrangeret vaccinationsmulighed på Korsagergård. Ingolf har dog hørt kritik af, at der i den forbindelse er blevet trukket på lægeekspertise fra det offentlige sygehusvæsen.
Simone informerede om, at der i Vallensbæk opstartes Repair cafè i Kultur- og Borgerhus regi. Ældre sagen er vigtig samarbejdspartner, ligeledes Seniorhuset
21.11. kl. 13-15.vises der billeder fra Seniorhusets rejse til Thy. Der serveres kaffe og lidt sødt.
Juleturen til Bosjø kloster, der blev bevilget midler til ved sidste møde, blev udsolgt på en time, hvilket var en stor overraskelse. Det lykkedes for Solveig at få fat i en større bus, så der blev plads til flere deltagere. Der er stadig et par stykker på venteliste.
Referat fra møde i brugerbestyrelsen for Seniorhuset, torsdag den 30.11. kl. 10.-12.
Mødet blev afholdt i lejligheden Vejlegårdsvej 123.
Tilstede: Ingolf Mathiesen, Esther Mogensen, Lisa Rydendahl, Lise Bylow, Søren Gry
Morten Schou Jørgensen, Ole Londal, Birgit Skytte, Peter Lunde og Simone Paevatalu (referent)
Afbud fra Svend-Erik Vogt og Marianne Christensen
- Dagsorden godkendt
- Referat fra 26.10. godkendt uden kommentarer
- Status på regnskab for aktivitetspuljen og overblik over rest midler for resten af året, blev uddelt på mødet. Ud fra de ansøgningerne til aktivitetspuljen vi i dag har til behandling på mødet, ser det ud til, at hele puljen bliver brugt i år.
- Status fra Seniorhuset v/ Simone. Kommunens fælles fødselsdag for borgere som fylder 75 i år 2023 blev i år afholdt på Korsagergård. Det giver god mening, at det fremadrettet afholdes på Korsagergård, hvor også Seniorhuset holder til. Ingolf og Simone holdt oplæg ved arrangementet om hhv. brugerbestyrelsen og Seniorhuset. Nogle af de 75 årige havde tilmeldt sig på rundvisning i huset hos Tine Lemvigh og Simone inden arrangementet.
Den 13. december får vi besøg fra Pilehaveskolens 2. klasser som går Luciaoptog for os. De har madpakker med og vi giver saftevand og fx pebernødder/klementiner.
- Opsamling fra åbent hus og julemarked: Skøn dag hvor rigtig mange af husets brugere og frivillige arbejdede sammen om at skabe en god dag. Super godt salg i salen. Der har været eftersalg af juleting fra salen ugerne efter. Salget i cafeen var mindre godt i år, men samlet set et godt salg. Der evalueres på arrangementet ved brugermøde i januar. Aktiviteter udenfor fx i orangeriet kunne være hyggeligt fremadrettet, men vi skal sikre, at man ikke står og fryser udenfor, hvis man står for et arrangement derude.
- Status på julefrokost V/ Peter, Søren og Svend-Erik. Der er produceret hjemmelavede ting, som er klar på frost, der er bestilt udvalgte ting til levering udefra og det sidste handles i næste uge. Alle 96 billetter er solgt og så vidt vides, er ingen gået forgæves efter en billet.
- Aktiviteter i Seniorhuset 1. kvartal 2024: Nytårskoncert, brugermøde, årsmøde med valg, evt. malekursus og bankospil. Der skal tænkes i at planlægge flere arrangementer og aktiviteter i de to første kvartaler, så ansøgninger til aktivitetspuljen fordeles bedre over året.
- Forberedelse af valg 2024: Information om valget kommer i næste Vallensbæk Nu. Søren Gry, Lise Bylow og Marianne Christensen er på valg. Simone informerer ved gymnastikholdene i salen omkring bestyrelsesarbejdet og opfordrer til at deltage på valgdagen. Ingolf, Esther og Peter vil gerne op til valget fortælle kort om bestyrelsen og reklamere for valget ad hoc ved frokosten i huset.
- Inklusion af nye brugere i Seniorhuset: Fortsat godt med den nye måde at vise rundt på, hvor en medarbejder viser rundt om formiddagen og to brugere/frivillige støder til om rundbordssnak og kaffe efterfølgende. Ved den sidste rundvisning dukkede en ny ide op; et kor i Seniorhuset – eller i hvert fald flere aktiviteter med musik og sang. Lise foreslog, at man kunne opfordre to nye ved en rundvisning at møde op de første par gange sammen, for at gøre det lettere som ny kommende bruger at komme igen efter den første rundvisning.
- Ansøgninger til Aktivitetspuljen:
Beslutning om ansøgning på ekstra drejebænk blev udsat til mødet i januar,
da bestyrelsen ønsker undersøgt og belyst, om der reelt er et behov for etablering af ekstra drejebænk. Beslutning om ansøgning til foredrag og Siriuspatruljen udsættes ligeledes, da et foredrag ikke kan nå at iværksættes i indeværende år.
Ansøgning fra køkkengruppen på blandt andet stavblender imødekommes
Ansøgning fra lergruppen på bla. porcelænsler imødekommes
Ansøgning på tur til Skomuseet imødekommes
Ansøgning på bus til luciabørn den 13.12. imødekommes
Ansøgning på tilbehør til vævning imødekommes
Ansøgning om udstyr til mad over bål i forbindelse med generationsmøde imødekommes
Der reserveres midler til julehygge i Seniorhuset i den sidste åbningsuge inden jul
- Næste møde den 25.1. 2024
- Eventuelt:
Torsdag er fortsat en meget stille dag i forhold til de to andre åbningsdage. Vi skal tænke i at opstarte særlige aktiviteter om torsdagen fx slægtsforskning. Der er gospelkoncert 3.12. kl. 16 i Helligtrekongers kirke. Den 17.12. er der ligeledes koncert i Helligtrekongers kirke. 7. januar er der operakoncert i Helligtrekongers kirke.
Billedaften fra rejsen til Thy blev afholdt 21. november. Mange var mødt op og næste år seniorrejsedestination blev afsløret; Turen går til Skanderborgegnen.
Vallensbæk, d. 21. februar 2023
Beretning for Seniorhuset Korsagergård i 2022.
Så er det igen blevet dagen hvor jeg på brugerbestyrelsens vegne skal fremlægge en årsberetningen for Seniorhuset Korsagergård, og denne gang for kalenderåret 2022.
Året 2022 var året, hvor vi på en måde slap af med de mange COVID-19 begrænsninger.
Godt nok startede året med at vi måtte holde lukket i hele januar måned, men fra 1. februar kunne vi igen slå dørene op, og denne gang uden restriktioner, dog med anbefaling om at fortsætte den gode håndhygiejne.
Det var en glædens dag.
Året 2022 har været præget af 2 års COVID-19 begrænsninger, forstået på den måde, at ikke alle brugere straks kom tilbage til aktiviteterne og samværet i Seniorhuset. Jeg har personligt den opfattelse, at vi har haft færre besøgende i 2022, men jeg synes, at jeg her ved begyndelsen af 2023 ser flere og nye bruger, og det er glædeligt.
Vi har været igennem personale ændringer i 2022. Fra 1. januar havde vi ikke længere Marianne Rønn, så i det følgende to måneder var Tine Lemvigh fungerende leder. 1. marts kunne vi sige goddag og velkommen til Simone Päevatalu som Seniorhuset nye daglige leder. Tine og jeg selv var med i ansættelsesudvalget, og vi synes selv, at vi klarede det godt. Simone, du er hjertelig velkommen her i Seniorhuset. Jeg håber, du selv synes du er faldet godt til, at du finder arbejdet hos os interessant og en daglig glæde. Ja, det tror jeg faktisk du gør.
Da vi nåede frem til sommerperioden, stoppede Eva Birsø, for nu syntes hun, at det var på tide at lade sig pensionere. Lidt uforståeligt, for damen var kun godt 80 år gammel.
Den næste der forlod Seniorhuset var Margit Christensen. Margit havde besluttet, at det efter 42 års ansættelse var på tide at gå på pension. Det måtte vi naturligvis respektere. Det gav nogle udfordringer i køkkenet, for en afløser kunne vi ikke få fra den ene dag til den anden. Først d. 1. december 2022 fik vi en afløser for Margit, og det blev Camilla Vikkelsø.
På vegne af brugerbestyrelsen skal lyde en stor tak til Eva og Margit for mange års godt arbejde i Seniorhuset Korsagergård. I en savnet, naturligvis, men det er en del af livets gang, og det kan ikke være anderledes.
Et hjertelig velkommen til vores nye medarbejder i køkkenet Camilla Vikkelsø. Vi håber naturligvis at du synes om din nye arbejdsplads, og nyder samværet med alle os gamle Vallensbæk seniorer.
I løbet af året har der været adskillige rundvisninger her i Seniorhuset for borgere i kommunen. Vi vil jo gerne se nye brugere her i huset, og det er en af måderne vi agiterer på, og det virker. Tak til de flittige rundvisere. I er velkomne til at fortsætte her i 2023.
Der er mange forskellige aktiviteter i Seniorhuset, heldigvis, så der er noget for enhver. I løbet af et år får vi i brugerbestyrelsen adskillige ansøgninger til nye aktiviteter eller ansøgninger om f.eks. tilskud til arrangementer udenfor huset. Alle ansøgninger bliver godt modtaget, og det sker sjældent at en ansøgning ikke bliver godkendt.
Mange af husets brugere deltager som hjælpere når der skal sælges billetter til de årlige pensionistskovture, til Lions arrangementet i efteråret, og til den årlige julefest i Idrætscenteret. Mange brugere hjælper også med det praktiske, som f.eks. borddækning og oprydning/afrydning efter et kommunalt arrangement. Uden Seniorhusets brugere kunne disse arrangementer næppe gennemføres i det format vi kender.
Vi fik gennemført en sommerfest med pølsevogn og et jazzorkester. Mange Vallensbæk Seniorer mødte op og fik nogle dejlige timer i vores skønne have. Prisen for deltagelse var et styk spisebillet eller 20 kroner.
En aktivitet der er blevet meget populært, er krolf. Det foregår ikke her i huset, men nede ved tennishallen på det areal der hedder ”Gammelgårds have”. Denne aktivitet foregår mandag og fredag med mange deltagere. Cirka 45-50 personer er tilmeldt denne aktivitet.
Man har i 2022 deltaget i et krolfarrangement på Sydsjælland, som brugerbestyrelsen støttede med kørselsgodtgørelse.
Vi har ligesom de foregående år haft sommeråbent i Seniorhuset tirsdag og onsdag. Aktiviteterne klares af de deltagende brugere, der også har ansvaret for frokosterne. Tak til de brugere der sørger for at ”sommerbrugerne” også kan få en frokost i Seniorhuset.
I august måned var der igen Bakketur. Den er altid populær og hvert år lykkes det at fylde en dobbeltdækkerbus (ca. 80 personer) med glade Vallensbæk Seniorer.
En ny aktivitet i 2022 var ”løbsbinding”. Det blev godt modtaget, men som jeg forstår det, så er det ikke helt nemt, og kræver en del øvelse. Min opfattelse er, at det ikke blev den helt store succes, og jeg mener ikke der er mange der praktiserer det.
Vævebrugerne er stadig flittige, og sidst på året fik de, efter ansøgning, anskaffet et hæve-sænke bord, hvilket skåner ryggen.
I løbet af året er der afholdt flere brugermøder. Her drøftes bl.a. nye tiltag, og der evalueres på afholdte arrangementer.
I IT-lokalet – IT står for informationsteknologi – er der de sidste par år blevet mindre aktivitet. Mange nye brugere har ikke længere det samme behov for hjælp som tidligere. IT er jo blevet en del af hverdagen på arbejdspladserne, så mange er godt IT klædt på når de begynder at komme i Seniorhuset efter deres pensionering.
Der har dog i 2002 været en del brugere der har haft behov for hjælp til at få sig oprettet, så de kunne bruge det nye Mit-Id.
I april måned blev der ved et møde i Regnbuen gennemført en generel information om brug af mobiltelefonens kamera. Det blev fulgt op med efterfølgende individuel undervisning.
I 2022 blev den 10. Seniorhus rejse afholdt i uge 38. Det var en 5-dages tur der gik til Lolland-Falster. 58 seniorer og 2 medarbejde deltog. Mange deltagere har efterfølgende rost turen, og sagt at de ser frem til 2023 turen.
I mange år har der været et fiskehold her i Seniorhuset. Mellem 20 og 30 personer har deltaget når fiskeholdet var på fisketur, ofte med en kutter fra Helsingør. Til disse fisketure har fiskeholdet fået transport tilskud. Fisketurene stoppede desværre efter sommerferien i 2022. Prisen for at hyre fiskekutteren var desværre steget så meget, at man valgte, indtil videre, at stoppe denne aktivitet.
Åbent hus og julemarked blev som sædvanligt afholdt første lørdag i november måned. Det var en dejlig dag med mange besøgende. Mange brugere havde haft travlt med at fremstille varer der kunne sælges på dagen. Dagens indtægt nyder husets bruger godt af i det efterfølgende år.
I køkkenet har der igen i 2022 været meget travlt. Der er masser af aktivitet, for vi danskere vil jo gerne leve godt. Det er der nogle dygtige og madglade brugere som hjælper os med, og der bliver i årets løb lavet mange lækre retter i køkkenet.
Den daglige frokost klares også, men i årets sidste måneder har køkkenet været hårdt presset grundet manglende personale, hvilket heldigvis nu er løst.
De frivillige og energiske ”kokke” stod også for årets store julefrokost. Den blev holdt over to dage med mellem 50 og 60 deltagere pr. gang. Godt gået.
To gange i årets løb har brugerbestyrelsen sendt høringssvar til Vallensbæk Kommune.
Første gang vi sendte et høringssvar var til Vallensbæk Kommunes Udviklingsstrategi 2022-2025.
Vores høringssvar blev sendt d. 25.8.2022, hvor jeg på vegne af brugerbestyrelsen bl.a. skrev
”Vallensbæks vision – Det hele menneske i fremtidens bolig by - er vi enige i er et godt udgangspunkt for Vallensbæks fremtidige udvikling.
Vi har forståelse for, at de noterede mål og indsatser viser retningen, og at det konkrete indhold og projekter sker i samarbejde med kommunens borgere i de kommende år.
Vi har gennemset og gennemgået de 5 delvisioner, og finder at de noterede forslag er dækkende for den udvikling som Vallensbæks kommunalbestyrelse ser for sig i de kommende 4 år.
Vi har specielt haft fokus på delvisionerne 3 og 4, da disse er af væsentlig interesse for Vallensbæk Kommunes seniorer.
Delvision 3 er: Livskvalitet i et godt og sundt liv.
Det glæder os, at kommunalbestyrelsen fremhæver det velfungerende seniorhus på Korsagergård, og ser muligheder i at videre udvikle tilbud til bl.a. ensomme, ældre og udsatte borgere. Det kan brugerbestyrelsen kun være ganske enig i.
Vi ser meget gerne, at der udvikles tilbud til alle 60+ borgere i Vallensbæk Kommune. Vi ved at antallet af seniorer er stærkt stigende i de kommende år, og det er vores opfattelse, at vi skal have yderligere fokus på den del af vores borgere. Vi skal have flere aktiveret til at være med i det fællesskab der er i Seniorhuset.
Delvision 4 er: Fællesskaber på tværs.
Det er ganske korrekt, at borgerne i Vallensbæk er aktive og bidrager til vores lokalsamfund.
Det er glædeligt at kommunen understøtter fællesskaber på tværs af generationer. Vi finder det værdifuldt og berigende, at både unge og gammel mødes og har aktiviteter sammen i det omfang det er muligt.
Det er positivt at dette er indeholdt i denne delvision, og vi er meget enige i denne delvisions overordnede mål”.
Planen blev, med tilføjelser fra de indkommende høringssvar, godkendt af kommunalbestyrelsen.
Det andet høringssvar handlede om de forholdsregler man agtede at indføre, på foranledning af Folketinget, omkring inde temperaturen i offentlige bygninger. Det gik kort og godt ud på, at der fremover, grundet de meget kraftige prisstigninger på gas og el, skulle holdes en indendørs temperatur på 19 grader.
I vores hørringsvar meddelte vi, at vi naturligvis accepterede dette, og at vi ville forsøge at overholde de nye regler, som godt nok ville give os nogle udfordringer.
Resultatet blev at Vallensbæk Kommunalbestyrelse vedtog, at de 19 grader skulle overholdes bl.a. også i Seniorhuset.
I 2022 har Seniorhuset udvidet sit areal, forstået på den måde, at en tidligere lejlighed i en sidebygning (Vejlegårdsvej 123), hvor der har boet ridecenter personale, fremover kan benyttes af bl.a. Seniorhuset. Lejligheden var klar til benyttelse fra sidste halvdel af 2022, og den bruges nu bl.a. til mindre grupper. Af grupper kan nævnes ”Den gode kammerat” og ”Læsekredsen”. Brugerbestyrelsen holder nu sine bestyrelsesmøder i lejligheden.
Der arbejdes stadig på at gøre lejligheden hyggeligere med bl.a. ophængning af malerier og opstilling af reoler.
For at få flere nye brugere til at komme i Seniorhuset, er der nuværende brugere der opfordrer os til at reklamere noget mere.
Det er nemmere sagt end gjort, for vi synes selv, at vi gør en del i forvejen.
Vi bruger Vallensbæk Nu. Vi har det ugentlige nyhedsbrev der udsendes til cirka 800 e-mailadresser. Vi har løbende opslag på Facebook gruppen ”Gården i Vallensbæk”.
Mund til mund-metoden bruges mere eller mindre af alle nuværende brugere.
Annoncer i lokalbladene bruger vi ikke. Det er dyrt, for skal det virke, så skal der være annoncer hver eneste måned. En enkelt annonce hjælper ikke, for to-tre dage efter at man har set annoncen, så er den nok glemt. Det er de konstante gentagelser der virker.
Jeg har i denne beretning ikke omtalt samtlige aktiviteter der er i Seniorhuset, og det betyder ikke at jeg har glemt det kreative værksted med glas- og ler arbejder og dem der strikker og syr. Jeg har heller ikke glemt at vi har mange der spiller billard og bordtennis, og dem der dyrker yoga og gymnastik i salen. Jeg har heller ikke glemt dem der passer orangeriet og haven. Der er helt sikkert noget jeg har glemt, som jeg nok burde have nævnt, men jeg kan ikke huske, hvad det er jeg har glemt.
Jeg har valgt hvad jeg synes har den mest almene interesse, og som jeg synes er relevant for at give en dækkende information om husets aktiviteter. Jeg har også undladt at nævne enkeltpersoner, for skulle jeg det, så skulle jeg jo nævne hver og en der er bruger her i huset. Generelt bryder jeg mig normalt heller ikke om at fremhæve enkeltpersoner.
Tak til alle jer der er de daglige brugere i Seniorhuset. I er med til at gøre Seniorhuset til et godt sted at være.
Tak til personalet for jeres indsats – i gør det godt, og vi kan ikke undvære jer.
Tak til brugerbestyrelsens medlemmer for jeres indsats og jeres altid positive deltagelse ved vores brugerbestyrelsesmøder.
Med disse ord afslutter jeg denne beretning og håber på jeres godkendelse.
Er der nogen der har spørgsmål, skal jeg efterfølgende forsøge at svare så godt som muligt.
Ingolf Mathiesen, formand for brugerbestyrelsen
Kort orientering til alle brugere i Seniorhuset Korsagergård.
Folketinget har besluttet, at der fra 1. oktober 2022 skal spares på energien i alle offentlige ejendomme. Det går ud på, at der alle steder hvor det er muligt skal holdes en indendørs temperatur på 19 grader. Beslutningen gælder også for kommunale ejendomme overalt i landet.
Der er i lyset af energikrisen behov for at se på, om man i de kommunale bygninger kan gå forrest i forhold til at spare på energien. Forvaltningen har set på forholdene og er klar over, at der kan forekomme lokale forhold og velbegrundede brugermæssige krav der gør, at der kan afviges fra de fastsatte temperaturer.
Fra Vallensbæk Kommune er der derfor kommet forslag til energibesparelser i de kommunale ejendomme.
Forslagene er
• at reduktionen af temperaturen til 19 grader i fyringssæsonen for bl.a. Højrupgård og Korsagergård bliver godkendt.
• at det bliver godkendt, at fyringssæsonen bliver afkortet, så der kun tændes, når den ønskede indetemperatur ikke længere kan opretholdes - i de bygninger hvor det er teknisk muligt
• at forslagene til reduktion bliver sendt i høring til alle relevante høringsparter. Høringssvar skulle være indsendt senest d. 27. september 2022 kl. 12.00.
Forslaget er at reducere opvarmningen af bygninger til 19 grader på de arbejdspladser og i de arbejdsfunktioner, hvor det vurderes muligt og teknisk egnet. Forvaltningen anbefaler, at det som udgangspunkt er alle kommunale ejendomme, der bliver reduceret til 19 grader indendørs, mens temperatursænkning i vuggestuer, børnehaver, plejehjem, midlertidige boliger, daghjem og aktivitetscentre og døgninstitutioner reduceres til 21 grader.
Alle temperaturer forsøges efterlevet med +/- 1 grad. Her er de bygninger, der vil blive påvirket på Social- og Sundhedsudvalgets område: Højstruphave, Pilehavehus, Rønnebækhus, Kløverengen, Sundhedshuset, Højrupgård og Korsagergård.
Forvaltningen anbefaler, at tiltagene efterfølgende bliver evalueret, med henblik på energiforbrug og indeklima - og også set i forhold til indsatsen med den kommende klimahandleplan. Når energikrisen i Europa, som må antages at være midlertidig, er slut, tager forvaltningen initiativ til at udarbejde en ny standard for opvarmning og energiforbrug i de kommunale ejendomme.
Brugerbestyrelsens høringssvar fra Seniorhuset Korsagergård
”Korsagergård, 27. september 2022
Høring om forslag til energibesparelser.
Sagen drejer sig om reduktion af temperatur, driftstider for ventilation og varme samt belysning i de kommunale ejendomme, bl.a. Korsagergård.
Brugerbestyrelsen i Seniorhuset Korsagergård har den holdning, at også vi skal vise en positiv holdning til de skitserede forslag gældende for Korsagergård.
Seniorhusets brugere opholder sig på Korsagergård (hele gården) tre dage hver uge. Det er tirsdag-onsdag-torsdag i tiden 10.00-15.00. Det ansatte personale benytter også Korsagergård på andre tidspunkter af ugen, men benytter da normalt ikke hele gården.
Seniorhusets brugere er typisk brugere fra 70 år og opefter. Mange ældre mennesker kan nok have svært ved at skulle nøjes med en inde temperatur på 19 grader, hvilket er meget forståeligt.
Vi er af den opfattelse, at det nok vil være svært at kunne holde en konstant temperatur på 19 grader i hele huset, hvor alle døre står åbent i hele åbningstiden.
Vi vil naturligvis orientere vores brugere om de forslag til energibesparelser der er fremlagt, og som vil blive behandlet i Social- og Sundhedsudvalget. Vi vil også anbefale vores brugere at de fremover i deres påklædning tager højde for en lidt lavere temperatur på Korsagergård end de har i dag, ligesom vi vil bede om, at man af hensyn til træk, lukker døre efter sig, hvor det er muligt.
Et af de områder hvor vi tror der vil kunne indhentes energibesparelser er ved at skifte over til led belysning så mange steder på Korsagergård som muligt.
På vegne af brugerbestyrelsen i Seniorhuset Korsagergård
Ingolf Mathiesen, formand”
Vi ved ikke hvor mange høringssvar der er indsendt, og hvilken betydning de vil få for den endelige godkendelse, men vi forventer, at sagen bliver godkendt på et kommende møde i kommunalbestyrelsen, med mulige ændringer/tilføjelser som følge af de indsendte høringssvar.
Brugerbestyrelsen er ikke i tvivl om, at der bliver indført nye regler for energibesparelser i de kommunale ejendomme, så derfor opfordrer vi allerede nu alle brugere af Seniorhuset Korsagergård til at følge de regler som beskrevet i de forslag som kommunen har fremlagt. Både fra Brugerbestyrelsen og medarbejderne skal vi se på, hvilke muligheder vi har for at reducere vores elforbrug, bl.a. må vi se på brugen af vores keramikovne, der er store forbrugere af el.
Med venlig hilsen
SENIORHUSET KORSAGERGÅRD
BRUGERBESTYRELSEN
Årsmøde og valg til brugerbestyrelsen i Seniorhuset Korsagergård 2024
Der afholdes Årsmøde og Valg til brugerbestyrelsen i Seniorhuset Korsagergård, tirsdag den 27. februar 2024 kl. 12.30.
Forslag, der ønskes behandlet på årsmødet, skal afleveres i Seniorhusets åbningstid eller sendes til seniorhuset@vallensbaek.dk senest den 20. februar.
Ønsker du at stille op, kan du kontakte Seniorhuset på mail: seniorhuset@vallensbaek.dk eller komme forbi i vores åbningstid, tirsdag, onsdag og torsdag kl. 10-15. Sidste frist for at stille op er tirsdag den 20. februar 2024 kl. 12.00.
Formålet med Brugerbestyrelsen er:
At skabe de bedste vilkår for brugerne i Seniorhuset på Korsagergård
At gøre det muligt for nye seniorer (60+) samt førtidspensionister at benytte stedet
At repræsentere og varetage interesser for brugerne
At arbejde uafhængigt af partipolitiske og organisatoriske interesser
Dagsorden: start kl. 12.30 i salen
· Velkomst
· Formandens beretning – mulighed for at stille spørgsmål
· Årsregnskab for aktivitetspuljen
· Udkast til kommende års budget
· Kandidaterne giver en kort præsentation af sig selv
· Afstemning og optælling
· Præsentation af valgresultatet
· Indkomne forslag og evt.
Seniorhuset byder på en kop kaffe eller te under optællingen, og der vil også være mulighed for at købe øl og vand.