Beretning for Seniorhuset Korsagergård i 2024.
Så er det blevet dagen hvor jeg på brugerbestyrelsens vegne skal fremlægge en årsberetningen for Seniorhuset Korsagergård for kalenderåret 2024.
Året 2024 var hvad jeg vil kalde et normalt år i Seniorhuset. Vi er nu helt ovre eftervirkningerne fra COVID-19 årene, som bl.a. gav os nogle udfordringer med vores Aktivitetspulje.
Hvad har vi så lært af det? Ja, vi skal sørge for, at vi hvert år går ud af året med et rådighedsbeløb så tæt på kr. 0 som muligt. Det er stort set lykkedes for os både i 2023 og 2024.
Vi fik i slutningen af 2024 ret mange ansøgninger med ønsker om tilskud til arrangementer og nyanskaffelser m.v. fra vores aktivitetspulje.
Desværre kunne vi ikke imødekomme alle de modtagne ansøgninger, for vi havde ikke nok penge tilbage i aktivitetspuljen.
De ansøgninger der ikke kunne imødekommes grundet manglende kapital, har vi udskudt til 2025.
Personalemæssigt er der sket noget i 2024. Vi har det samme antal mennesker ansat ved udgangen af året, og som vi havde ved indgangen af året, men vores medarbejder i køkkenet Camilla forlod os midt på året. Pr. 1.10. fik vi Freja som ny medarbejder i køkkenet.
I løbet af året har der, i lighed med tidligere år, været rundvisninger her i Seniorhuset for borgere i kommunen. Vi vil jo gerne se nye brugere, og det er en af måderne vi agiterer på, og det virker da også.
Andre måder at agitere på, er det ugentlige nyhedsbrev som vores medarbejder Jan Pedersen udsender til flere hundrede interesserede Vallensbæk borgere. På Facebook på gruppen ”Gården i Vallensbæk” er der daglige opslag og indlæg fra Vallensbæk seniorer, og det er med til at promovere Seniorhuset.
Onsdag d. 7. februar havde Seniorhuset 44 års fødselsdag. Det blev naturligvis fejret.
På årsmødet i februar 2024 var der valg af medlemmer til brugerbestyrelsen. Der skulle vælges tre bestyrelsesmedlemmer og to suppleanter. Da tilmeldingsfristen for opstilling var slut, var der fem personer der ønskede at stille op. Vi fik valgt tre helt nye bestyrelsesmedlemmer, for ingen af de gamle medlemmer genopstillede, og vi fik valgt to suppleanter.
I juni måned fratrådte en af de nye bestyrelsesmedlemmer. Det var Jan Kronborg, der var næstformand i bestyrelsen. Jan flyttede til en anden kommune, og ifølge vores vedtægter kan man ikke fortsætte i Seniorhuset hvis man bor udenfor Vallensbæk Kommune. Som ny næstformand valgtes Carsten Andersen.
1. suppleanten Anita Munck blev derfor nyt bestyrelsesmedlem og 2. suppleanten Lone Bøjer blev forfremmet til 1. suppleant, og kan derfor deltage i bestyrelsesmøderne, dog uden stemmeret. Dermed stod vi så med kun en suppleant, og det er vi stadig i skrivende stund.
Der er mange forskellige aktiviteter i Seniorhuset, så der er noget for enhver.
I løbet af et år får vi i brugerbestyrelsen mange ansøgninger til aktiviteter eller ansøgninger om f.eks. tilskud til arrangementer udenfor huset. Alle bliver godt modtaget, og det sker sjældent at en ansøgning ikke bliver godkendt.
Mange af husets brugere og vores personale deltager som hjælpere når der skal sælges billetter til de årlige pensionistskovture, til Lions arrangementet i efteråret, og til den årlige julefest i Idrætscenteret. Mange brugere og personalet hjælper også med det praktiske, som f.eks. borddækning og oprydning/afrydning efter et kommunalt arrangement. Uden Seniorhusets brugere og vort personale kunne disse arrangementer næppe gennemføres i det format vi kender.
IT-lokalet har heller ikke i 2024 været meget i brug. Der er langt imellem, at der er nogen der har brug for hjælp. Det må jo betyde, at husets brugere i stigende grad klarer sig selv, og det er positivt. Der er af og til en bruger der har brug for hjælp omkring brugen af deres mobiltelefon, og det hjælper vores frivillige IT-hjælpere dem så med.
I 2024 neddroslede vi aktiviteterne omkring IT. Man kan ikke forvente, at der vil være hjælp til rådighed uden en forudgående aftale. Vi har nogle brugere som igennem mange år har hjulpet andre brugere med deres IT problemer, men de sidder ikke længere i IT-lokalet og venter på kunder, for de er der stort set ikke.
Vi har i 2024 startet en ny aktivitet, nemlig slægtsforskning, hvor brug af computer er nødvendigt. Det er en aktivitet der afvikles i Regnbuen om torsdagen i de lige uger, normalt i tiden 10.00 – 12.00.
Også linedance har gjort sit indtog i Seniorhuset, og det er ganske populært.
Ølbrygning er der også i Seniorhuset, jeg har dog ikke selv haft lejlighed til at smage på det bryggede øl.
I første halvår har vi haft en praktikant i nogle uger. Det var en skoleelev som trængte til forandring i sin hverdag. Det var en god oplevelse både for den unge pige og for os.
Der har i sidste halvår været et par møde omkring kunstig intelligens. Det var en medarbejder fra rådhuset der fortalte om det. Der har været ret mange brugere der har deltaget. Der har ikke været plads til alle interesserede, så der var lagt op til yderligere møder, men desværre måtte det opgives for vedkommende person har forladt kommunen. Jeg formoder at det kan tages op igen på et senere tidspunkt.
Vi fik d. 19. juni måned gennemført en ”sommerfest” med helstegt pattegris på menuen. Sommerfesten foregik i Korsagergårds have. Den blev et tilløbsstykke med ca. 190 deltagere. Både Borgmester Henrik Rasmussen og Direktør Peter Werther Andersen var af undertegnede blevet inviteret, og de kom forbi sammen med et par medarbejdere fra forvaltningen, og det var positivt at det ville de ikke gå glip af. Jytte Bendtsen der er formand for Social- og sundhedsudvalget, deltog også, og endda som frivillig hjælper. Tak for det. Det var en fin sommerfest med salg af drikkevarer og en spillemand der spillede populære melodier. Der var også lejlighed til at prøve linedans.
De mange Vallensbæk Seniorer der deltog ved denne sommerfest, nød den dejlige mad, og de fik nogle dejlige timer i vores skønne have.
Vi har i 2024 fået plantet en del bærbuske i haven. Det er spændene hvad vi her i 2025 får af bær fra alle disse buske. Meningen er, at bærrene skal bruges i køkkenet til gavn for husets brugere. Den første portion syltetøj er allerede produceret af køkkenholdet.
En aktivitet der er meget populært, er krolf. Det foregår ikke her i huset, men nede ved tennishallen på det areal der hedder ”Gammelgårds have”. Denne aktivitet foregår mandag og fredag med mange deltagere. Cirka 50 personer er tilmeldt denne aktivitet. De har deres egen ”kampdragt” med tilskud fra Aktivitetspuljen.
Man har indtil godt midten af 2024 haft 2 krolf baner, men vi fik yderligere en bane i efteråret, så der nu er 3 baner at muntre sig på.
Man har i 2024 deltaget i et par krolfarrangementer her på Sjælland. Arrangementer som brugerbestyrelsen har støttet med kørselsgodtgørelse.
Vi har ligesom de foregående år haft sommeråbent i Seniorhuset tirsdag og onsdag. Aktiviteterne klares af de deltagende brugere, der også har ansvaret for frokosterne. Normalt vil der altid være en af husets medarbejdere til stede. De sørger for at der er transport for brugere der har et sådant behov. I 2024 var der 2 uger hvor det var brugerbestyrelsen der sørgede for at huset både blev åbent og lukket, ligesom de også arrangerede frokost for interesserede brugere.
Tak til de frivillige brugere der sørgede for at ”sommerbrugerne” fik gode dage i Seniorhuset.
Seniorhuset har deltaget i Vallensbæk Kommunes ”Åbne Fællesskaber” i begyndelsen af september måned.
Seniorhuset var repræsenteret ved arrangementet Mosens dag d. 8.9.
Vi har også i 2024 haft nogle ture/arrangementer ud af huset.
- april var der en tur til Københavns Skomuseum.
- september var der et besøg med rundvisning i Grundtvigskirken.
I midten af september, i uge 38, havde vi for 12. gang den årlige 5 dages Seniorhus rejse.
Den gik i 2024 til Midtjylland med bopæl på Hotel Skanderborghus. Turen var også i 2024 et tilløbsstykke for alle billetterne blev solgt. 55 seniorer, 2 medarbejdere og 1 chauffør deltog. 2 deltagere måtte grundet sygdom melde fra dagen før turen startede, og det lykkedes ikke at finde 2 andre, selvom det blev forsøgt.
Alle havde en fin tur med mange gode oplevelser. Der kom en stor klage fordi undertegnede havde oplyst, at det var den sidste af mine 10 ture, hvor jeg ville står som arrangør og turleder.
- oktober var der en bustur til Stevns. Den var en slags afløser fra de tidligere Bakketure. Indlagt var et besøg på Gjorslev Gods og dagens frokost fik deltagerne i Rødvig.
- november var der en julebustur til Andelsbyen Nyvang ved Holbæk. Et godt arrangement med godt 30 deltagere.
- oktober var der Vestegnstræf her på Korsagergård. Det var Ældrerådene/Seniorrådende der havde deres årlige fællesmøde, og i 2024 var det Seniorrådet i Vallensbæk der var årets vært. Ved dette møde havde både Simone og undertegnede indlæg, hvor vi fortalte om Seniorhusets fortræffeligheder. Vi fik ganske mange spørgsmål af de fremmødte – de var faktisk ret imponeret over at man i Vallensbæk har så gode forhold for kommunens seniorer.
- oktober var der premiere på Vallensbæk Revyen 2024. Det var Vallensbæk Amatør Teaters 30 års jubilæumsforestilling. Den foregik i festsalen på Egholmskolen. Brugerbestyrelsen havde besluttet at støtte arrangementet ved at tilbyde vore brugere en billet til kr. 100 mod normalprisen kr. 150. Der var 75 billetter til rådighed og 73 blev solgt.
Vallensbæk Kommune holder hvert år et fødselsdagsarrangement for de borgere der er eller fylder 75 år i det pågældende år. I 2024 blev fødselsdagen afholdt d 21. november i denne sal. Det er et eftermiddagsarrangement med kaffe og lagkage, tale af borgmesteren med flere. Også til dette arrangement havde både Simone og jeg et par korte indlæg, hvor vi orienterede om Seniorhuset og brugerbestyrelsen.
I løbet af året er der afholdt flere brugermøder. Her drøftes bl.a. nye tiltag, og der evalueres på afholdte arrangementer.
Åbent hus og julemarked blev afholdt lørdag d. 9. november. Det var en dejlig dag med mange besøgende. Mange brugere havde haft travlt med at fremstille varer der kunne sælges på dagen. Dagens indtægt nyder husets bruger godt af efterfølgende. Desværre var indtægten mindre end de foregående år. Man kan godt stille det spørgsmål om det stadig er de rigtige varer der efterspørges.
I køkkenet har der igen i 2024 været meget travlt. Der er masser af aktivitet, for vi danskere vil jo leve godt. Det er der nogle dygtige og madglade brugere som hjælper os med, og der bliver i årets løb lavet mange lækre retter i køkkenet.
24. april var der ”kongemad fra køkkenet” - brunkål med flæsk skrev vores medarbejder Jan Pedersen på Facebook.
De frivillige og energiske ”kokke” stod for enkelte af retterne til årets julefrokost. Den blev i 2024 holdt i salen d. 11. december med cirka 120 deltagere.
I slutningen af 2022 fik Seniorhuset udvidet sit areal med en tidligere lejlighed i en sidebygning (Vejlegårdsvej 123), hvor der har boet ridecenter personale. Den har i 2024 været benyttet bl.a. af ”Den gode kammerat”, ”Læsekredsen” og en flok kortspillere. Brugerbestyrelsen holder sine bestyrelsesmøder i lejligheden.
Der har også i lejligheden været afholdt møde d. 7. marts med Borgmesteren og flere af forvaltningens medarbejdere, som alle er meget interesseret i Seniorhuset og dets virke.
Sidst på året i 2024 fik vi besked på, af beredskabsmyndighederne, at vi ikke måtte have vores garderobe i indgangspartiet længere. Det område skulle være helt frit af sikkerhedshensyn. Nu er garderoben til vores tøj i stedet flyttet til lokalet der støder op til salen. Personligt har jeg svært ved at se det fornuftige i den beslutning.
I 2024 har vi haft både en ”klargøring af have- og terrasse forårsdag” og en ”forberedelse til vinter efterårsdag”.
På vinter efterårsdagen dukker der altid nogle ting/effekter op som vi ikke aner hvad skal bruges til, samt hvor tingene er kommet fra. Ting/effekter som vi ikke kan se noget formål med, bliver smidt ud.
Det sidste arrangement jeg vil nævne, fandt sted d. 17. december. Det var børn fra 2. klasserne på Pilehaveskolen som lavede Luciaoptog i Seniorhuset. Det gjorde de godt, og vi ”gamle” nød de søde børn, og det så også ud til at det gjorde børnene også.
Jeg har i denne beretning ikke omtalt samtlige aktiviteter der er i Seniorhuset, og det betyder ikke, at jeg har glemt det kreative værksted med ler og glasarbejder og dem der strikker og syr. Jeg har heller ikke glemt, at vi har mange der spiller billard og bordtennis, og mange der dyrker yoga, balance og gymnastik i salen. Vi har også en Seniorbio og en studiekreds, og glemmes må heller ikke det ugentlige gå hold. Jeg har heller ikke glemt dem der passer orangeriet og haven, og dem der holder til i vores værksted i kælderen med drejebænk, båndsav og meget andet værktøj. Der er sikkert noget jeg har glemt, som jeg nok burde have nævnt.
Jeg har valgt hvad jeg synes har den mest almene interesse, og som jeg synes er relevant for at give en dækkende beskrivelse af husets aktiviteter.
Jeg har i de år jeg har været formand altid forsøgt at holde en god og positiv kontakt med det politiske system og forvaltningen her i Vallensbæk Kommune. Det er for mig vigtigt at Seniorhuset har den kontakt, og det er jeg overbevist om er til gavn for os alle.
Tak til alle jer der er de daglige brugere i Seniorhuset. I er med til at gøre Seniorhuset til et godt sted at være.
Tak til personalet for jeres indsats – i gør det godt, og vi kan ikke undvære jer.
Tak til brugerbestyrelsens medlemmer for jeres indsats, det gode samarbejde og jeres positive deltagelse ved vores brugerbestyrelsesmøder.
Tak til formanden for Social- og sundhedsudvalget Jytte Bendtsen for sin altid positive indstilling til Seniorhuset, og tak fordi du kommer og deltager til mange af Seniorhusets aktiviteter i løbet af året.
Vi skal i dag vælge 3 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter. Ved opstillingsfristens udløb er der 5 personer der ønsker at stille op til valget i dag. 2 af de nuværende bestyrelsesmedlemmer genopstiller. Det er Peter Lunde og Ingolf Mathiesen (undertegnede) samt 1. suppleanten Lone Bøjer. Desuden opstiller Dennis Jørgensen der var medlem af bestyrelsen fra 2017 til 2021 samt Hanna Thomsen.
Brugerbestyrelsen består desuden af Carsten Andersen, Solveig Pedersen og Anita Munck, og ingen af dem er på valg i år.
Der er et brugerbestyrelsesmedlem Esther Mogensen der har valgt ikke at genopstille.
Du har været med til at gøre dette hus til en perle for seniorerne i Vallensbæk Kommune både i de fire år du har været med i brugerbestyrelsen i denne omgang, og også tidligere, for du har været formand i en periode før 2010. Det var før Seniorhuset blev brugerstyret og fik en brugerbestyrelse.
Nu vil jeg bede Esther om at komme herop, naturligvis under den forudsætning at hun er her i dag.
Hermed slutter jeg denne beretning og håber på jeres godkendelse.